zondag 24 oktober 2010

Trots en Voorodeel


'Zulle we danse?'

'Zeggie? Ken je niet hore, want die clavecimbel kneitert in me ore!'

Darcy pulkte onhandig in zijn neus en keek schichtig om zich heen. Om hem heen dansten de paartjes rondjes in keurige driekwartsmaten, begeleid door een ernstig kijkende clavecimbelspeler. Het was een oude clavecimbel, en bij elke noot piepte en kraakte er iets mee. Naast de clavecimbel stond een jongetje met een bepoederd pruikje op zijn hoofd die de bladzijden omsloeg. Hij keek nauwlettend in de richting van Darcy. Zou hij doorhebben wat voor modderfiguur Darcy hier aan het slaan was?

'Ovvie wil danse. Maar ik krijg de zenuwe van dat rotjochie daar, dus ik pleur vast op me smoel. Als ik de zenuwe heb struikel ik altijd. Maar toch wil ik het hoor. Met je danse bedoel ik.'

Elizabeth keek naar het zwetende mannetje dat voor haar stond. Al haar vriendinnen waren al aan het zwieren met knappe edelmannen, en zij stond hier maar. Over de schouder van Darcy keek ze de kamer rond. Waren er dan echt geen betere kandidaten? Ze zuchtte.

'Nou vooruit. Maar niet me kont knijpe! Alzie in me kont knijpt krijgie een lel!'

Darcy bloosde. Hoe wist ze dat hij net op dat moment aan haar kont dacht? Of zouden haar vriendinnen hebben verteld over zijn obsessie voor konten?

'Zo ben ik niet juh. Danse wil ik, niet konteknijpe!'

Met die woorden pakte hij haar beet en trok haar de dansvloer op. Klamme, zweterige handen, dacht Elizabeth vol afschuw. Dit was een grote vergissing. Maar als ze nu terug zou krabbelen zou iedereen het zien. Dat kereltje naast de clavecimbel stond al te grijnzen, die had vast door wat er aan de hand was. In een andere hoek van de kamer lachte haar vader haar toe, die had het ook al gezien. Ze moest dansen met Darcy, er was geen ontkomen meer aan. Hu, wat stonk hij. Oud zweet vermengd met pruimtabak. En hij had vlekken op zijn boordje. Ze hoopte maar dat haar vriendinnen dat niet zouden zien.

'Niet op me tene stampe!', snauwde ze al tijdens de eerste maat.

'Sorry dame. Me ene voet is groter dan de andere.'

Er gingen duizenden gedachten door Darcy's hoofd. Hij sloot zijn ogen en stelde zich voor hoe het er van een afstandje uitzag: hij, Darcy, dansend met haar, Elizabeth. Voorzichtig, niet te veel misstappen maken. Als hij nu ook nog wat poetische zinnen kon produceren was het kat in het bakkie. Hij haalde diep adem.

'Trouwe?'

http://www.parool.nl/parool/nl/287/OPMERKELIJK/article/detail/1037774/2010/10/24/Werken-van-Jane-Austen-zwaar-bewerkt.dhtml